Tuottavuusaktivisti Reino Myllymäen blogi

Monitoimialayhtiö on toinen juttu

Keskiviikko 13.11.2019 - Tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki

Strategiakuva_720px.png

Olen huomannut, että monet konsulttien mainostamat mallit ovat yhden toimialan yhtiöille tarkoitettuja. Vuoden CIO -kisassakin valtaosa voittajista on yhden toimialan yhtiöiden tietohallintojohtajia. On paljon helpompaa tukea liiketoimintaa, jolla on yhdet selkeät tavoitteet kuin erikseen konsernistrategiaa ja useamman divisioonan omia strategioita ja painotuksia.

Asia pomppasi esille Teknologia19-messuilla ollessani TIVIA Stagen lavajuontajana. Eräs ansiokkaista puhujistamme totesi ikäänkuin itsestäänselvyytenä, että yrityksen on tavoiteltava synergioita esimerkiksi yhdenmukaistamalla tietojärjestelmiä ja yksinkertaistamalla tietoteknistä ympäristöä.

Ei se niin mene. Yhden toimialan yrityksissä kyllä ja myös synergisissä yhtymissä. Mutta on myös kongomeraatteja ja investointiyhtiöitä, joissa kilpailukykyä haetaan divisioona- tai tytäryhtiökohtaisilla järjestelmillä eräänlaisen liiketoiminnallisen ketteryyden avulla. Silloin yhteiset järjestelmät voivat olla - eivät kyllä välttämättä ole - myrkkyä.

Toinen juttu on sitten portfoliofirmat, jotka saattavat luopua tytäryhtiöstä, jos se ei tuota tarpeeksi tai sillä ei ole riittävän suurta markkinaosuutta. Jos tytäryhtiöitä ostetaan ja myydään, ensisijalla on helposti irrotettavat tietojärjestelmät, jolloin taas yhteiset ratkaisut saattavat olla myrkkyä.

IT Forumin entinen puheenjohtaja Kalevi Hanttu muistutti minulle kerran, että kaikki mainitut erilaiset lähestymistavat ovat vain keinoja, joilla pyritään saavuttamaan monopoliasema markkinoilla. Ne eivät ole lähtökohtaisesti toisiaan parempia tai huonompia, kunhan vain asetelma on terve: erillisjärjestelmillä todellakin saavutetaan kilpailuetua verrattuna yhteisiin. Joskus tätäkin käytetään vain keppihevosena.

Erillisjärjestelmät ja yhteiset järjestelmät eivät ole nykymaailmassa myöskään toisensa poissulkevia juttuja. Hyvällä suunnittelulla on mahdollista luoda yhteinen alusta, jonka päälle ketterästi saadaan eri liiketoimintojen erillisiäkin juttuja.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: strategia, kilpailuetu, monopoliasema